Papildu īpašību un kategoriju izmantošanas iespējas “1С: Tirdzniecības vadība 10.3”
- 18.02.2025
Papildu īpašības un kategorijas ir noderīgs rīks 1С: Tirdzniecības vadība 10.3 (UТ 10.3) sistēmā, kas ļauj būtiski paplašināt programmas funkcionalitāti un pielāgot to konkrētā uzņēmuma biznesa procesiem. Šīs iespējas ir īpaši aktuālas uzņēmumiem ar nestandarta nomenklatūru, sarežģītu datu struktūru vai augstām prasībām attiecībā uz analītiku un uzskaiti.
1. Galvenās papildu īpašību un kategoriju iezīmes
UТ 10.3 papildu īpašības var piešķirt:
-
Nomenklatūrai – preču raksturojumiem, kas nav iekļauti pamata uzskaitē.
-
Kontrahentiem – klientu vai partneru īpašībām.
-
Dokumentiem – papildu datiem primārajiem dokumentiem.
Kategorijas ļauj grupēt objektus (piemēram, preces vai kontrahentus) pēc noteiktiem kritērijiem. Atšķirībā no klasifikatoriem vai nomenklatūras grupām, tās nosaka lietotājs un tās var mainīt pēc vajadzības.
2. Praktiska pielietošana
2.1. Uzlabota nomenklatūras pārvaldība
Papildu īpašības ļauj detalizētāk aprakstīt preces, neveidojot pārmērīgu nomenklatūras elementu skaitu. Piemēram:
-
Apģērbs: izmēri, krāsas, materiāls, sezonalitāte.
-
Elektronika: zīmols, modelis, tehniskās īpašības.
-
Pārtikas produkti: derīguma termiņš, izcelsmes valsts, enerģētiskā vērtība.
Praktisks piemērs: Apģērbu veikala noliktavas uzskaitei var izmantot īpašības “izmērs” un “krāsa”, lai uzskaitītu preču daudzumu pēc šo parametru kombinācijām.
2.2. Atkaites un analītika
Papildu īpašības var izmantot pārskatos analītikai. Piemēram, var izveidot atskaiti par pārdošanu, ņemot vērā tādas īpašības kā:
-
Preces krāsa un izmērs.
-
Tehniskās īpašības (piemēram, jauda elektronikai).
Tas ļauj uzņēmumam dziļāk analizēt pārdošanas datus un krājumu atlikumus, atklājot tendences un klientu vēlmes.
2.3. Darba optimizācija ar kontrahentiem
Papildu īpašības var pievienot arī kontrahentiem. Piemēram:
-
Klienta kategorija (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība, VIP).
-
Darbības reģions.
-
Saziņas kanāls (tiešsaistē, bezsaitē).
Tas ļauj segmentēt klientus un izmantot datus mērķtiecīgam mārketingam vai personalizētiem piedāvājumiem.
2.4. Dokumentu uzskaites elastība
Papildu īpašības dokumentos palīdz paplašināt datu apjomu, nemainot standarta struktūru. Piemēram:
-
Papildu lauki iepirkuma dokumentiem: “iepirkumu menedžeris”, “piegādes datums”, “apmaksas nosacījumi”.
-
Darījumu parametru fiksēšana: “vienošanās par atlikto maksājumu”, “izpildes prioritāte”.
Tas ir īpaši ērti uzņēmumiem ar nestandarta biznesa procesiem, kur nepieciešams fiksēt papildu detaļas tipveida dokumentos.
3. Datu segmentācija ar kategorijām
Kategorijas ļauj ātri grupēt objektus. Piemēram:
-
Kontrahentu grupēšana pēc kategorijām: “jauns klients”, “pastāvīgs klients”, “problemātisks klients”.
-
Nomenklatūras grupēšana: “pieprasīts produkts”, “jaunums”, “atlaide”.
Segmentācija, izmantojot kategorijas, ir noderīga atskaitēm, preču atlasei un konkrētu grupu rādītāju analīzei.
4. Izmantošanas piemēri praksē
Piemērs 1: Elektronikas mazumtirdzniecības ķēde
-
Papildu nomenklatūras īpašības: zīmols, jauda, garantija.
-
Kategorijas: “akcijas prece”, “premium segments”, “izpārdošanas prece”.
-
Rezultāts: precīzāka analītika un ātrāka cenu lēmumu pieņemšana.
Piemērs 2: Pārtikas vairumtirdzniecības uzņēmums
-
Papildu īpašības: derīguma termiņš, ražotājs, iepakojums.
-
Kategorijas: “galvenie piegādātāji”, “sezonas preces”.
-
Rezultāts: kvalitātes kontrole un krājumu optimizācija.
5. Papildu īpašību un kategoriju izmantošanas priekšrocības
1. Elastība – iespējams pielāgot īpašības un kategorijas bez programmēšanas.
2. Analītikas vienkāršošana – detalizētāka uzskaite un pārskatāmi pārskati.
3. Datu dublēšanās samazināšana – novērš lieku nomenklatūras elementu veidošanu.
4. Pielāgošanās biznesa procesiem – risina specifiskus uzdevumus, kurus standarta funkcionalitāte nenodrošina.
6. Secinājums
Papildu īpašības un kategorijas 1С: Tirdzniecības vadība 10.3 ir ērts un elastīgs rīks, kas ļauj pielāgot sistēmu uzņēmuma unikālajām vajadzībām. Pareiza šo iespēju izmantošana palīdz optimizēt uzskaiti, uzlabot analītiku un pieņemt pamatotākus vadības lēmumus. Praktiska ieviešana ir atkarīga no konkrētajiem uzņēmuma uzdevumiem, taču elastība un vienkāršā konfigurācija padara šo funkcionalitāti īpaši noderīgu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem.