Finanšu apakšsistēmā ir 1C lietotājiem pazīstamas sadaļas: "Banka un kase", maksājumu kalendārs, darbs ar atbildīgajām personām, darbs ar parādniekiem un kreditoriem.
Valsts kases apakšsistēma nodrošina šādus uzdevumus:
- līdzekļu ieņēmumu un izdevumu plānošana;
- operāciju ar skaidras un bezskaidras naudas līdzekļiem atspoguļošana;
- līdzekļu pieejamības kontrole;
- līdzekļu mērķtiecīgas izlietošanas kontrole;
- skaidras naudas norēķinu veikšana ārvalstu valūtās;
- darbs ar atbildīgām personām;
- savstarpējo norēķinu kontrole;
- kredītu, noguldījumu un aizdevumu uzskaite
Izmantojot maksājumu kalendāru, varat:
- analizēt datus par pieejamo līdzekļu atlikumu, plānotajiem līdzekļu ieņēmumiem un izdevumiem;
- pieņemt lēmumu par iespēju nodrošināt pieteikumus līdzekļu izlietojumam;
- lemt par naudas līdzekļu pārskaitīšanu starp norēķinu kontiem un kasēm vai par papildu līdzekļu iegūšanas nepieciešamību;
- saskaņot iesniegumu ar maksājuma termiņa norādi un līdzekļu izlietojuma avotu (bankas konts, kase);
- aizpildīt pieteikumu iekšējam naudas līdzekļu pārskaitījumam.
Sastādot maksājumu kalendāru, tiek automātiski pārbaudīta tā iespējamība - tiek noteikti naudas robi, to veidošanās gadījumā tiek pārplānoti maksājumi vai preču pārdošanas nosacījumi, vai piesaistīti kredīti.
Pieteikumu sagatavošana naudas lietojumam.
Naudas lietošanas nodomu reģistrēšanai tiek nodrošināts Naudas lietošanas pieteikuma dokuments. Plānotās naudas līdzekļu norakstīšanas būtību un mērķi nosaka iepriekš noteiktie dokumentu darījumu veidi.
- Līdzekļu izsniegšana atbildīgajai personai.
- Līdzekļu pārskaitījums piegādātājam.
- Līdzekļu atgriešana klientam.
- Kredīta apmaksa.
- Muitas maksa.
- Maksājums citai organizācijai.
- Citi skaidras naudas izdevumi u.c.
Līdzekļu paredzētā izlietojuma kontrole.
Ir iespējams kontrolēt naudas lietojuma limitu.
Lai kontrolētu līdzekļu izlietojumu, tiek nodrošināti dažādi rīki, kuru izmantošana ļauj:
- plānojiet, cik naudas nepieciešams atvēlēt konkrētās vienības izdevumiem;
- noteikt tēriņiem pieejamo līdzekļu apjomu katram DDS postenim;
- samazināt izmaksas un kontrolēt tās.
Naudas lietošanas limita kontroli var veikt gan uzņēmumam kopumā, gan nodaļām un organizācijām.
Skaidras naudas uzskaite
Skaidrā nauda tiek uzskaitīta ar kases orderiem.
Izmantojot darba vietu darbam ar ienākošajiem skaidras naudas orderiem, tiek nodrošināta pieeja naudas līdzekļu saņemšanas pasūtījumu sarakstam, kas savukārt atvieglo darbu ienākošo skaidras naudas orderu ģenerēšanas ziņā ar dažāda veida biznesa darījumiem:
- Maksājuma kvīts no KKM kases.
- Maksājuma kvīts no klienta.
- Kvīts no citas organizācijas.
- Maksājuma atgriešana no grāmatveža.
- Maksājuma atgriešana no piegādātāja u.c.
Aprēķini ar atbildīgām personām
Programma nodrošina iespēju veikt atskaites personai izsniegto līdzekļu uzskaiti.
Tiek atbalstītas iespējas norēķināties ar atbildīgajām personām, izmantojot gan skaidrus, gan bezskaidras naudas līdzekļus.
Programma var atspoguļot šādas darbības ar atbildīgajām personām:
- inventāra priekšmetu iegāde;
- pārējo un ceļa izdevumu uzskaite.
Atbildīgo personu izdevumu pamatotību apliecina dokuments Avansa atskaites noformēšana, kas ļauj arī kontrolēt pārtēriņa apmēru izsniegto līdzekļu izlietojumu.
Atbildīgajai personai izsniegto avansu kontrole. Atbildīgajai personai izsniegto līdzekļu visaptverošai analīzei ir paredzēti ziņojumi.
Skaidras naudas darījumu kontrole:
- atbildīgajai personai izsniegto avansu kontrole;
- iepirkumi ar atbildīgo personu starpniecību mērķu kontekstā;
- atbildīgās personas līdzekļu pārtēriņš.
Skaidras naudas darījumu kontrole:
- atbildīgās personas izmantoto un atdoto avansa apmēru analīze;
- neapstiprinātie skaidras naudas darījumi (bezskaidra nauda/skaidra nauda);
- ieteikumus turpmākajām nepieciešamajām darbībām (iesniegt avansa ziņojumu, izsniegt grāmatvedim u.c.);
- parāda atlikuma kontrole - summa, par kuru atbildīgajai personai ir jāatskaitās noteiktajā termiņā.
Norēķinu vadība
Savstarpējo norēķinu apakšsistēma ir atbildīga par uzņēmuma un tā darījuma partneru savstarpējo saistību stāvokļa novērtēšanu un analīzi, ļauj:
- veikt faktisko un plānoto parādu uzskaiti;
- veikt savstarpējo norēķinu uzskaiti detalizēti līdz līgumam;
- atspoguļot savstarpējo norēķinu un parāda dzēšanas operācijas;
- veidot un saskaņot savstarpējo norēķinu saskaņošanas aktus;
- analizēt norēķinu stāvokli, identificēt kavētos parādus.
Ir pieejamas vairākas maksājumu iespējas:
- Saskaņā ar līgumiem — savstarpējie norēķini tiek kontrolēti saskaņā ar līgumu kopumā;
- Pēc pasūtījumiem — katram maksājumam tiek norādīta atbilstība konkrētam pasūtījumam;
- Pēc rēķiniem — apmaksa tiek veikta saistībā ar preču pārdošanas (saņemšanas) dokumentiem.
Lai analizētu informāciju par pašreizējo savstarpējo norēķinu stāvokli, parāda summu, kavētā parāda summu, maksājamām summām, nosūtāmajām un saņemamajām summām, tiek sniegti dažādi ziņojumi:
- Norēķinu ar klientiem izraksts;
- Klienta parāds;
- Klientu parādsaistības pēc termiņiem;
- Aprēķinu saskaņošana u.c.
Atskaišu veidošana par debitoru un kreditoru parādiem iespējama dažādu parādu intervālu kontekstā.
Lai izveidotu pārskatus par kreditoru un debitoru parādiem, ir pieejamas šādas iespējas:
- izmantot uzņēmuma izmantoto standarta parādu intervālu;
- vai iestatiet savus parādu intervālus (neierobežots skaits), kuru kontekstā tiks attēloti dati par debitoru un kreditoru parādiem.
Lai analizētu informāciju par debitoru un kreditoru summām pa parādu intervāliem, tiek sniegti šādi pārskati:
- klientu parādi pēc termiņa (debitoru parādi) – ļauj kontrolēt debitoru parādu pašreizējo stāvokli un analizēt klientus ar lielāko kavēto parādu parāda intervālā;
- parāds piegādātājiem pēc termiņa (kreditoru parādi) – ļauj kontrolēt piegādātāju debitoru parādu pašreizējo stāvokli, kavētā parāda apmēru un ilgumu, sadalot pa parādu intervāliem;
- partnera dokumentācija (tikai tad, ja ir tikai viena parādu klasifikācijas iespēja).
Diagrammu vai tabulu veidā iespējams iegūt datus par parādiem piegādātājiem pēc termiņiem, klientu parādiem pēc termiņiem.
Savstarpējie norēķini un parāda norakstīšana.
Ir iespējams atspoguļot vairāku partneru debitoru un kreditoru savstarpējās atmaksas darījumus.
Reģistrējot parāda ieskaitu, tiek sniegts dažādu operāciju atspoguļojums:
- ieskaits starp diviem klientiem (diviem piegādātājiem) vienas organizācijas ietvaros – izmanto, lai kompensētu parādus starp diviem dažādiem darījuma partneriem (klientiem vai piegādātājiem) par darījumiem, kas izsniegti vienai organizācijai;
- viena klienta (piegādātāja) operāciju ieskaits – tiek izmantots, lai dzēstu viena darījuma partnera (klienta vai piegādātāja) parādus par dažādiem norēķinu objektiem vienas organizācijas ietvaros;
- ieskats, kurā ir iesaistītas divas organizācijas vienam klientam (piegādātājam) – darījuma partneris (klients vai piegādātājs) samaksāja vienai organizācijai, un preces tika nosūtītas citas organizācijas vārdā;
- pretsaistību ieskats (barters) – izmanto, lai kompensētu darījuma partnera kā klienta un kā piegādātāja parādu.
Kredītu, noguldījumu un aizdevumu uzskaite.
Aizdevumu, noguldījumu un aizdevumu uzskaitei programma piedāvā šādas iespējas:
- ievadīt aizdevuma un noguldījumu līgumu sākuma atlikumus;
- reģistrēt aizdevuma un noguldījumu līgumus, ņemot vērā katra līguma kredīta atmaksas, procentu un komisijas maksu uzskaites parametrus;
- aprēķināt un atspoguļot informācijas bāzē ikmēneša komisijas maksas un procentu summas par šiem līgumiem;
- uzturēt kredītu un noguldījumu atskaitījumu un uzkrājumu grafiku;
- veikt aizdevuma līgumu saistību analīzi.
Ir jautājumi?
Uzraksti mums!